03-9462911ecogym10@gmail.com

איך הליכה נורדית תאפשר לך לשפר את הכושר הגופני ?

 

עם הטכניקה הנכונה, הליכה עם מקלות נורדיים היא אימון שלם של כל הגוף

מאת קווין בורגר, 2019

קרדיט: באדיבות HYVÄ Nordic Walking Sonja Johansson מוביל קבוצה נורדית בניו יורק

אם אתם מחפשים לפגוש חברים חדשים או אפילו פשוט לשוחח עם זר, תוך שיפור הכושר הכללי שלך, הרשה לי להציע לכם הצעה: הצטרפו להליכת הכושר הנורדית.

כמעט בכל פעם שאני אוחז במקלות שלי ויוצא החוצה לטיול נמרץ, ללא קשר לעונת השנה, מישהו מתקרב אלי עם שאלות על למה אני דוהרת בהליכה תוך שימוש במקלות שעוצבו  במיוחד לכך. כשהייתי בפלורידה, ביקרתי את ההורים שלי ומצאתי אצלם את המקלות הנורדיים של אמי. לאחר שצפיתי בכמה סרטוני YouTube עם הוראות על כיוון המקלות וטכניקת ההליכה, לקחתי אותם לטיול היומי שלי בן – 45 הדקות על החוף.

בתום הניסוי הראשון שלי, בהליכה עם המקלות – חוויתי התרוממות רוח ועייפות פחות מאשר אחרי ההליכה הרגילה שלי. אהבתי את ההרגשה כל כך, עד כדי כך שהחלטתי ללכת בהליכה הנורדית בכל יום במשך חודש כדי לבדוק את הערך של הפעילות.

באמצעות המקלות הנורדיים אתה עושה את ההבדל !

שלא כמו הליכה רגילה, הוספת תנועה קצבית של הנפות, נעיצות ודחיפה עם המקלות הנורדיים הגוף עובד בתנועה נמרצת יותר. מחקר מצא כי הליכה מקלות נורדיים מפעילה כ – 90 אחוז של שרירי הגוף. הפעילות תוך הפעלת כוח של פלג הגוף העליון והתחתון גורמת לשריפת קלוריות רבות מאשר הליכה רגילה באותם תנאים. הבדל מהריצה לדוגמא, בהליכה הנורדית הזעזוע על מפרקי הגפיים התחתונות יופחת. זה מה שהופך אותו מושך במיוחד לאנשים מעל גיל 50+.

ההליכה הנורדית החלה בפינלנד כאשר גולשי קרוס קאנטרי החלו להשתמש במקלות להתאמן לאחר שהשלג הפשיר. הפעילות התפשטה משם לרחבי אירופה. כיום מיליוני אנשים צועדים בקביעות עם מקלות ההליכה שלהם. הדגמים של המקלות מיוצרים או במוט אחד ארוך מותאם לגובה הצועד או מתקפלים ל – 2, 3, 4 פרקים. מגף גומי מולבש על חוד המקל. כל אלה הופכים אותו קל לשינוע גם לנסיעות וטיסות.

מידע חשוב על פי מחקרים מדעיים מרובים שנערכו על ידי ההתאחדות הבינלאומית להליכה נורדית וארגוני ההליכה הנורדית הלאומיים השונים. הליכה נורדית משיגה השפעות בריאותיות חיוביות להפליא לאנשים בריאים וגם כאלה עם תחלואים. דוגמא לתחלואים: סוכרת, מחלות לב וריאה, דלקות פרקים, ליקויים ניאורולוגיים ואורטופדיים ועוד.

"להליכה נורדית יש כל כך הרבה יתרונות. זהו אימון כולל לגוף שניתן לעשותו בכל מקום, על כל משטח שניתן ובכל אקלים ". דברים אלה אומר ברנד צימרמן, בן 76, נשיא התאחדות ההליכה האמריקנית הנורדית שהקים ב -2004.

לא כל סוג מקלות יתאימו להליכה נורדית

אתה עשוי לתהות אם אתה יכול פשוט להשתמש במקלות סקי או מקלות טרקים שייתכן שכבר יש ברשותך. צימרמן אומר שחשוב להשתמש במקלות הליכה נורדיים ספציפיים. הנימוקים שהוא מעלה הם "מקלות הליכה נורדיים יש כפפה מיוחדת שהיד מחליקה לתוכה, והיא מחוברת בתפס שחרור מהיר לידית המקל. הכפפה מאפשרת את מינוף הכוח שהצועד מפעיל על המקל בנעיצה ובדחיפה. בנוסף מאפשרת הכפפה את ביצוע כל טווח התנועה מרגע הנעיצה ועד סיום תנועת היד עם המקל לאחור." "אתה בהחלט לא יכול להשתמש במקלות סקי, או טיולים או טרקים המצוידים ברצועה בלבד, כי הם נועדו להליכה בשטח טרשי והררי."

צימרמן גם מדגיש כי רכישת שיעור אישי או סדנא/קורס מאפשר למשתתפים להשיג את מקסימום התועלות והתוצאות מהאימון שלהם. הארגון שלו מכשיר מדריכי הליכה נורדית, חלקם מאמנים אישיים, פיזיותרפיסטים מורים לחינוך גופני ומדריכי כושר גופני בכלל. ההכשרה מכינה אותם לעבודה עם מתחילים, במועדונים, שיעורים במרכזים קהילתיים, במכוני שיקום ועם קבוצות אימון שהם מקימים.

"אנשים חושבים, 'אני יודע איך ללכת', אבל יש עקומת למידה", אומר צימרמן. "אם אנשים משקיעים את הזמן כדי ללמוד את הטכניקה הזו, הם יקבלו את התוצאות הטובות ביותר. כאשר הם מקבלים תוצאות, אז באופן טבעי הם מתמכרים להליכה ".

הליכה נורדית לשיקום פציעות ולטיולים

סאמי סמית, בת 62, עברה לתרגול הליכה נורדית לאחר ששברה שתי העצמות הארוכות ברגל, לפני שנתיים.

לאחר הניתוח, הארכיאולוגית מאטלנטה לא הייתה מסוגלת להעמיס את משקלה על הרגל הפגועה במשך שמונה שבועות. הפיזיותרפיסטית שלה המליצה לה להשתמש במקלות הליכה נורדיים כשהשתחררה אותה לפעילותה הרגילה.

"המקלות אפשרו לי להיות זקופה עם תנוחת גוף נכונה בעוד השרירים ברגל שלי לומדים לעבוד שוב", אומרת סאמי. "כשהייתי משתמשת בהם, אני לא צלעתי והרגשתי פחות לחץ על הרגל, הירך, הברך והגפיים התחתונות ".

סאמי הייתה עדיין בתהליך שיקום כאשר היא ובעלה יצאו לטיול ארוך מתוכנן לצרפת. היא ארזה את המקלות שלה במזוודתה והשתמשה בהם בעת ​​שסיירו במרסיי, באביניון, באקס- אן-פרובנס ובפאריס.

"בעת הליכה על משטחים לא אחידים, אתה צריך את המקלות שמייצבים אותך", היא אומרת. "ארבע נקודות מגע טובות משתיים כשהיינו על אבני ריצוף, עולים ויורדים ברכבות ועולים במדרגות. בצרפת, אף אחד לא מסתכל עליך עקום כאשר אתה משתמש בהם ואפילו נכנסתי ללובר עם המקלות שלי ".

סאמי משבחת את המקלות על תרומתם להאצת קצב ההחלמה שלה.

"כאשר למדתי להתרכז ולכווץ את שרירי העכוז שלי כך בהתאם השתפרה תנועת הסבסוב של האגן. התנוחה שלי השתנה מיד ונהייתה טובה יותר. נהייתי יותר קשובה, ויותר מודעת להליכה שלי".

הליכה נורדית והמוח

הגיוס והמעורבות של המוח הוא בונוס עבור צועדים נורדיים, על פי סוניה יוהנסון.

מטפלת בתנועה מניו יורק, סוניה יוהנסון משתמשת במקלות להליכות טיפוליות עם לקוחות הסובלים ממחלת פרקינסון או מחלימים משבץ מוחי.

"אמנם הם לא יציבים כשהם הולכים, אך המקלות מאפשרים ומעניקים להם איזון ויציבות", היא אומרת. "כאשר יש שתי פעולות לבצע, אתה צריך לשים לב ולהיות מודע מה הידיים שלך עושות ומה הרגליים שלך עושות. כאשר אתה חושף את עצמך לחוויות חדשות, זה עשוי להוביל לשינויים חיוביים בהקשרים במוח. "

הליכה נורדית לכושר כיף והנאה

סוניה יוהנסון גם מלמדת הליכה נורדית בשביל הכיף. כמייסדת של HYVÄ Nordic Walking. היא מאמנת לקוחות המעוניינים להשתמש במקלות לאימון גופני מלא או כאשר הם משקמים על מפרק הירך, הברך או הקרסול.

"אני עובדת עם לקוחות מבוגרים יותר שהיו רצים או מטיילים או שהיו בעבר פעילים יותר והפכו לבלתי פעילים", היא אומרת. "הם רוצים לחזור ולהיות פעילים פיזית ולהיות בחוץ. הם לא צריכים לעבוד בעוצמה של מאה אחוז על מנת לעשות משהו טוב עבור עצמם ".

סוניה יוהנסון מובילה את שיעורי ההליכה הקבוצתית הנורדית על מדרכות ושבילי חצץ המצטלבים בין סנטרל פארק בניו יורק. מספקת לכל משתתף מקלות ואוזניות כדי שיוכלו ללכת לקצב המוסיקה המוקלטת ולשמוע את הערות האימון שלה לביצוע ולטכניקה.

"זה לא פשוט כמו שזה נראה", היא אומרת. "המרפקים צריכים להיות ישרים, כשהמקל מוטה קדימה. כאשר אתה הולך, אתה דוחף כמו שהגונדולייר עושה. כאשר אתה משתמש במקלות כראוי, אתה באופן דינמי מפעיל את שרירי הליבה שלך, כמו גם את הידיים והרגליים. זה מה שעושה את זה להליכה נורדית ולא סתם הליכה עם מקלות. "

אחת ההערות של סוניה יוהנסון באמת פגעה בי ובניסיון שלי. מצאתי את עצמי מהנהנת בהסכמה כשאמרה לי שהליכה נורדית משפרת גם את הדרך בה אתה הולך כשאין לך את המקלות שלך.

החוויה שלי בעת שניסיתי את ההליכה הנורדית

אני בדרך כלל מטיילת בחוץ כדי לשפר את מצב הרוח שלי ולנקות את הראש שלי, כמו גם כדי להעלות את קצב הלב. אחרי הליכה של חצי שעה בערך, אני מאמינה שהסגנון שלי מתדרדר, מה שמוביל אותי לירידה פתאומית ביכולת זו העייפות. שמתי לב שגם היציבה שלי טובה יותראחרי שההליכה שלי מסתיימת.

בסיום הניסיון שלי 30 ימים של הליכה נורדית, אני יכולה להצביע על כמה דברים חיוביים מצטברים שהיו לי בניסוי הלא מדעי הזה.

ראשית, למרות שאני חיה עם גב תחתון שמציק לי, ארטריטיס במפרק הירך וכף רגל אחת שטוחה. אחרי חודש של הליכה עם המקלות, כאבי הגב המציקים שלי פחתו. אני בטוחה שהרגשתי פחות נוקשות, בייחוד כשהתעוררתי והתחלתי לזוז.

יתכן שאני טועה, אבל זה נראה כאילו הזרועות שלי היו קצת יותר מוצקות !

מעודדת מהתוצאות שלי ולאור מה שלמדתי מהסיפור המדהים הזה, אני מתכננת להמשיך ולהשתמש בקביעות עם המקלות בעת התרגול היומי שלי.

אני צופה קדימה ומצפה לחלוק את המסקנות שלי עם הזרים הסקרנים אשר אני כנראה אפגוש בעת שאעשה את ההליכה הנורדית שלי.

קווין בורגר הוא כתבת עצמאית ומפיקת תכניות שידור. היא נבחרה לעיתונאית השנה 2018 בתחום ההזדקנות של החברה הגרונטולוגית של אמריקה. גרה במיניאפוליס, ארה"ב.